סערה: ועדת החוקה אישרה את ביטול עילת הסבירות

    איתי גדסי No Comments on סערה: ועדת החוקה אישרה את ביטול עילת הסבירות

    ועדת החוקה אישרה את ביטול עילת הסבירות לקריאה ראשונה במליאת הכנסת, ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ פרסמו הודעה משותפת ובה כתבו: "מאז הקמת הממשלה החדשה אנו עדים לדריסה מוחלטת את כנסת ישראל ואת הדמוקרטיה הישראלית". השר סמוטריץ': "כשלשמאל מותר לחסום כבישים ולימין אסור – זו לא דמוקרטיה"

    צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
    23:39
    09.05.24
    קובי פינקלר No Comments on דובר צה"ל: תבוטל הילולת הרשב"י במירון בל"ג בעומר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בכפוף לרביזיה, ועדת החוקה אישרה לקריאה ראשונה את הצ"ח יסוד: השפיטה- עילת הסבירות: מדיווח מהכנסת עולה על מהומה שהתקיימה במהלך ההצבעה כאשר חברי האופוזיציה בוועדה מחו על כך שלא ניתנה רשות דיבור למשנה ליועצת המשפטית לממשלה עו"ד גיל לימון.

    לאחר ההצבעה התיר היו"ר ח"כ שמחה רוטמן לבקשת היועמ"שית לכנסת עו"ד שגית אפיק רשות דיבור לעו"ד לימון ואמר: "אני סבור שזמן הדיבור לייעוץ המשפטי לממשלה ניתן הרבה מעבר ולפנים משורת הדין.

    9 ח"כים תמכו בהצעה, 5 התנגדו ושניים (הח"כים קריב ואלהרר) נכחו באולם ולא השתתפו בהצבעה.

    המשנה ליועמ"שית עו"ד ד"ר גיל לימון התנגד להחלטה ואמר בוועדת החוקה: "אם תבוטל עילת הסבירות, והדלת תיפתח למינויים לא תקינים של שומרי סף ושל בעלי תפקידים בכירים אחרים, וחמור מכך – לפיטורים של שומרי סף ובכירים אחרים מטעמים פוליטיים, הדבר יפגע באופן קשה בעצמאותם של שומרי הסף, וכתוצאה מכך, יפגע באופן חמור ביותר בשלטון החוק".

    "התפקידים של שומרי הסף יוכלו להפוך בפועל, וללא ביצוע שינויים משפטיים נוספים, מתפקידים עצמאיים למשרות אמון, שכהונתם תלויה בכל רגע נתון בחסדיו של הדרג הפוליטי ובכך שהם ימלאו את רצונו. כשם שהרכב מאוזן של הוועדה לבחירת שופטים הוא תנאי הכרחי לעצמאותה של הרשות השופטת, כך גם עילת הסבירות היא תנאי הכרחי לעצמאותם של שומרי הסף, ולמעמדו של שלטון החוק כערך בסיסי בחברה דמוקרטית".

    "לאור האמור לעיל" אמר עו"ד לימון: "אבקש לחזור על עמדת הייעוץ המשפטי לממשלה לפיה משמעות ההצעה – אם תתקבל – היא ביטול ערובה חשובה המבטיחה שהשלטון יפעל בהגינות ובהיעדר שרירות כלפי הפרט. ההצעה תגרום לפגיעה קשה במגוון רחב של מישורים בעבודת הממשלה, על כל גופיה ויחידותיה".

    "היא תפגע בערכים דמוקרטים בסיסיים, כמו תקינות פעילות המנהל, טוהר המידות של השירות הציבורי, שלטון החוק ואמון הציבור. על כן, עמדת הייעוץ המשפטי לממשלה היא שאין מקום לקידום ההצעה" ציין.

    בהודעה משותפת של ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ נמסר: ״מאז הקמת הממשלה החדשה אנו עדים לדריסה מוחלטת של כנסת ישראל ושל הדמוקרטיה הישראלית. ההצבעות היום בוועדת חוקה הן מהלך חד צדדי בוטה שפוגע באזרחי ישראל וקורע את העם.

    "אפשר גם אחרת. אפשר להגיע להסכמות, אפשר לעשות שינויים במערכת המשפט למען אזרחי ישראל ולא למען עריצות הרוב ומינויים מושחתים. ביטול עילת הסבירות ללא האיזונים המתאימים, עליהם היה צריך לדון בבית הנשיא, הוא מבוא לשחיתות. החוק הזה לא נועד לשמור על האזרחים, אלא לשמור על הפוליטיקאים".

    "אנחנו קוראים לנתניהו לא להעלות את החוק למליאה, נתניהו יודע שאפשר להגיע להסכמות שיבטיחו ודאות לכלכלה, לביטחון, ליחסי החוץ. גם היום הוא בחר בדרך החד צדדדית. התנהלותו של נתניהו ממשיכה לפרק את החברה הישראלית״.

    יו״ר הציונות הדתית שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ אמר בועדת חוקה חוק ומשפט אחרי שחברי האופוזיציה נטשו את הצהרתו בזעם: "באתי כדי לומר תודה לך אדוני היו"ר ח"כ שמחה רוטמן ולכל חברי הכנסת של הקואליציה. אתה נמצא בעין הסערה כי אתה עושה תיקון חשוב בדמוקרטיה הישראלית, ויש מי שנלחמים נגד הדמוקרטיה וכדי לשמר את הפריבילגיות המפלות שלהם".

    "המאבק שאנחנו רואים עכשיו מצד האופוזיציה ומצד גורמי שוליים קיצוניים הקרב מובילי המחאה, שמוכנים לשרוף כאן הכל – את הביטחון, הכלכלה, הצבא, הלכידות החברתית ועוד, זה לא מאבק על הדמוקרטיה. מה שקורה היום מבחינת שלטון החוק במדינת ישראל זה הדבר הרחוק ביותר מדמוקרטיה ליברלית מתוקנת".

    "כשלשמאל מותר לחסום כבישים ולימין אסור – זו לא דמוקרטיה" אמר סמוטריץ' והוסיף: "כשלשמאל מותר להדליק מדורות באילון ולחסום את נתב"ג ולימין אסור – זו לא דמוקרטיה. כשלשמאל מותר לרסס גרפיטי ומול שפי פז מנהלים משפט כבר 3 שנים על ריסוס גרפיטי – זה לא דמוקרטיה".

    "דמוקרטיה נשענת על שוויון ואכיפה בררנית היא רשע. וזה מה שיש היום במדינת ישראל. אין משטרה, אין פרקליטות, אין יועצת משפטית לממשלה, יש אפליה ממסדית בוטה ולא דמוקרטית. ואת זה באנו לתקן! אנחנו מקדמים את חיזוקה של הדמוקרטיה, את ביצורן של זכויות וחירויות, ובראשון הזכות לשוויון. ובזה הם נלחמים, ובעזרת השם אנחנו ננצח".

    "עשיתם היום את הצעד הראשון, ובעקבותיו יבואו בעזרת השם צעדים נוספים שנדרשים לחיזוקה של הדמוקרטיה הישראלית" סיכם סמוטריץ'.



    0 תגובות